Realita realitního makléře
17.07.2024
Pro kolegy a čtenáře z našeho realitního oboru zde budu psát o zřejmě již dávno známých faktech, nicméně vám, ostatní neodborné veřejnosti, bych ráda nechala nahlédnout do našeho běžného pracovního dne realitního zprostředkovatele, chcete-li obchodníka s nemovitostmi nebo makléře. Označení naší profese „realiťák“ opravdu nesnáším a nikdy jej v mém podání proto neuslyšíte, ani nikde psané neuvidíte. Ráda bych Vám zároveň nastínila, jaká úskalí a jaké úsilí naše práce obnáší a jaké předpoklady jsou pro naši práci samozřejmostí.
Úvodem bych ráda podotkla, že termín „ pracovní doba “ je pro nás aktivní realitní makléře vlastně neexistující pojem, není daná časem a dobou, ale řídí se potřebami našich klientů a aktuální situací.
Náš běžný pracovní den začíná obyčejně příchodem na pracoviště do naší společné kanceláře, někdy startujeme rovnou v terénu na prohlídkách anebo na úřadech apod. Dnešní den, kdy sepisuji tyto řádky pro Vás, je středa a vlastně pro mnohé profese polovina pracovního týdne. Po příchodu na pracoviště zkontrolujeme, postupně rozkrýváme a následně řešíme e-mailovou korespondenci a telefonní komunikaci za předešlé pozdní odpoledne a večer. Ano, je tomu tak, ne všichni lidé si uvědomují a respektují, že pracovní den nás makléřů má také někdy svůj konec a že se nemůžeme věnovat pozdním večerním či nočním telefonátům některých koupěchtivých klientů, které pak rádi odbavíme další den. Také je zapotřebí nahlédnou do pracovního diáře a zkontrolovat úkoly pro aktuální a následující den, které zahrnují různé termíny, schůzky, prohlídky a jednání. Pod tímto vším si můžete představit řadu důležitých osobních schůzek s klienty ať už v prostorách RK Pubec, v místě prodeje, koupě nemovitosti, pronájmu či tržního ocenění, desítky telefonických hovorů během dne, hromady e-mailů s poptávkami, dotazy a požadavky, dále shromažďování důležitých podkladů pro vyhotovení právních dokumentů nebo pro případné finanční zajištění obchodu s klienty, návštěvy a jednání na rozličných úřadech jako je katastrální, stavební, obecní úřady, stavební archiv, banky, advokátní kanceláře a jiné další. Velmi důležitým bodem dne jsou prohlídky již nabízených nemovitostí nebo nemovitostí, které se teprve takzvaně „nabírají“ pro následnou realizaci obchodu, kterým my říkáme „nábor“. Tyto naše aktivity obnášejí obecně jak pro nábor či prodej nebo pronájem nemovitosti velmi precizní předchozí přípravu a plánování, domluvy s klienty a následně prohlídky nemovitostí. Snažíme se objektivně prezentovat nabízenou nemovitost, zájemce obeznámit se všemi klady a případnými zápory a poskytnout pravdivé informace. Musíme být připraveni zodpovědět veškeré i všetečné dotazy klientů okamžitě, případně na ně odpovědět dodatečně.
Za součást naší obsáhlé pracovní náplně je považována i úzká spolupráce s osvědčenými profesionálními fotografy a filmaři, kteří pro nás nemovitosti fotí ze země i z výšky z dronu a natáčejí videa pro následnou prezentaci na realitní servery, sociálních sítě a hlavně na firemní web pubec.cz, kde vždy naleznete naši kompletní nabídku. Je to mnohdy i pro profíky oříšek kupříkladu z polorozpadlé dřevěné boudy přenést na Vás, zájemce, ten nejpříjemnější dojem kdysi před lety útulné chatičky. Kreativitě se meze nekladou a při asistenci této činnosti mnohdy přijdeme na nové nápady či podněty.
Kromě toho naše práce vyžaduje znalosti především realitního zákona, povědomí v oblasti stavebního práva a oblasti stavebně – technické, která jsou pro naši práci samozřejmostí, musíme znát základy katastrálního zákona a umíme se orientovat i v odvětví financování nemovitostí. Dalším předpokladem pro kvalitně odvedenou práci je být dobrým obchodníkem, kdy hluboké znalosti realitního trhu v kombinaci s dobře nastaveným marketingem jsou základem našeho a následně vašeho úspěchu. Nesmíme přitom zapomenout zůstat empatickým pozitivně naladěným naslouchačem, psychologem a také bezpečným řidičem s výbornými orientačními schopnostmi. Výborná znalost gramatiky českého jazyka a bohatá slovní zásoba jsou samozřejmostí a předpokladem hlavně vynikající komunikace a úspěšné prezentace. Aby nám do sebe zapadalo vše vyváženě a naše činnost byla opravdu efektivní, potřebujeme k tomu přidat nutnou dávku logistiky.
Jak plyne z mého psaní o běžném pracovním dni nás makléřů, rozhodně o něm nelze mluvit jako o nudném, právě naopak. Po celou dobu činnosti musíme jako profíci dokazovat vysokou míru trpělivosti, diplomacie a samozřejmě dostát vysoké odbornosti. Jsme tvůrci improvizace, plánování a logistiky.
V běžné praxi se setkáváme s různými skupinami klientů, které bych vám narychlo rozčlenila dle pro nás důležitých vlastností jako je např. zodpovědnost, spolehlivost, dochvilnost, pravdomluvnost, aj.
1. Zodpovědný a spolehlivý klient, který přesně ví, co a jak chce. Dodržuje dohodnuté termíny schůzek a jednání. Aktivně spolupracuje na všech procesech, včas předkládá relevantní potřebné dokumenty, je připraven na jednání a nezatěžuje nás zbytečnými telefonáty a diskuzemi. V tomto případě je radost s takovým klientem spolupracovat a podílet se na jeho spokojenosti z úspěšného obchodu. Děkuji, že takových je vás mnoho.
2. Váhavý klient, který chce obchod realizovat, nicméně nemá čas, není vlastně ani plně rozhodnut, není na něj příliš velké spolehnutí. Zde je nevyhnutelná nutnost neustále improvizovat, potřeba jej uhánět a upomínat s termíny schůzek a jednání, urgovat doložení potřebných dokumentů a podkladů, nutnost respektovat, že telefonuje mimo běžné pracovní doby a čas. Ale i v tomto případě nakonec dospějeme k radostnému konci ke spokojenosti nás všech. Takoví jste někteří.
3. Problémový klient, který osloví naši kancelář s případným požadavkem, který již od počátku nezamýšlí vážně, případně jen oklikou zjišťuje případné informace, jako například tržní cenu nemovitostí pro vlastní potřeby. Práce s tímto klientem je velmi náročná, vyčerpávající a nepřinášející nikomu radost. Klient plně nespolupracuje, pouze se plánovitě snaží získat informace bezplatně a na úkor realitní kanceláře ve svůj prospěch. Mrhá drahocenným časem nás makléřů, zahlcuje nás neopodstatněnými požadavky a není schopen poskytnout žádnou zpětnou vazbu. I takové, bohužel, známe.
To, co velmi negativně ovlivňuje naši práci, je nezodpovědnost klienta, nepravdomluvnost, nedochvilnost, nerespektování času pro soukromí a neuznávání našeho mimopracovního života.
Našim hlavní a nejdůležitějším posláním je být Vašim jedinečným pomocníkem při zobchodování Vaší nemovitosti a průvodcem na spokojené cestě k Vašemu vysněnému bydlení. Za sebe jsem ráda a děkuji Vám, že většina z Vás si naší práce váží a dokáže ji náležitě docenit. Zůstaňte nám, prosím, nakloněni, vždyť plníme Vaše sny.